El Salar de Uyuni #1 (A piece of the world)

El Salar de Uyuni #1

Lokal tid: Onsdag 05.03, kl.00.09

Da vi var i Bolivia tok vi en 3 dagers utflukt til Uyuni for beske den velkjente Salar de Uyuni (Saltsjen). En rken/hav/demark fylt med bare hvitt salt s langt ynet kan se!

Hele opplevelsen startet p hotellet i La Paz ved frokostbordet, hvor vi tilfeldigvis mtte p et annet norsk par, Hjalmar og Pernille (som er p alder med oss:)). De skulle dra til Uyuni samme kveld og spontane som vi er, slengte vi oss p samme turen! :)) Det var frste steg mot en opplevelsesrik tur; nattbuss i 12-timer fra La Paz til Uyuni. Da vi kom frem til Uyuni mtte vi guiden vr og gruppen vr bestod av oss norske og et chilensk par som skulle tilbringe de neste 3 dagene i en landcruiser. Vi startet utflukten med dra til en gammel gravplass for tog (merk: sppeldynge for rustne og gamle tog). Deretter dro vi videre til hovedmlet med turen, nemlig, Saltsjen!

Som dere kan se p bildene, s var Saltsjen helt magisk! Det fltes som om vi var tilbake i Norge igjen med alt det hvite (Neida...saltet reflekterte solen, s det var VELDIG varmt der...) Men det s virkelig ut som sn og vi flte ofte at vi kom til skli p saltet. Saltsjen ligger 3650 moh og bestr av bde trre og vte omrder. Vi var s heldige at vi fikk beske begge deler. P den trre delen er det veldig populrt ta bilder i dimensjoner, mens p det vte omrdet ligger det et lag med vann over saltet som gjenspeiler himmelen nr det er vindstille. Det skal iflge bilder vi har sett vre helt fantastisk! Dessverre blste det litt da vi var der, s vi fikk ikke tatt disse fantastiske bildene. Det fr bli til neste gang!

Frste natten sov vi p et salthotell hvor alt var laget av salt! Gulvet, sengene, veggene, bordene og stolene var laget av salt. Det var ganske kaldt p kveldstid og Jonas mtte frem med Llama luen sin fra Peru :)) Det var en kjempe fin og klar stjernehimmel og det fltes som om vi kunne ta p stjernene, s nrme var vi. Det var en fantastisk opplevelse kunne se alle stjernene og vi s tilogmed melkeveien!

Paris-Dakar skal forresten til Argentina, Bolivia og Chile. S vi s statuer av salt og logoen til Dakar overalt. Dag 2 kommer i morgen :))

C.

Dato.05.03.2014 klokken.04:09 Kategori: Sr-Amerika 2013/14 Kommentarer: 1
Hellencita

05.03.2014 kl.04:25

Kjempe masse gye bilder!! Der m jeg dra en gang ;) gleder meg til se Chile bilder. 😘

Charlotte Skulstad

A Norwegian blogger travelling around the world and writing about all the wonderful experiences.