Chile (A piece of the world)

Chile

Lokal tid: Onsdag 12/03, kl.12.33

Dette er kanskje det lengste innlegget p hele bloggen, men nr man skal summere hele Chile i ett innlegg s blir det slik :)) Forrige uke var vi i Chile, nrmere bestemt Via del mar og San Alfonso del mar. Vi landet i Santiago sent fredagskveld (28/02) og tok en overnatting i Santiago fr vi dro videre. Det ble ingen god start p oppholdet i Chile..

Vi ville vre smarte og finne den billigste mten komme oss fra flyplassen til hostellet p, s da en privat taxi sjrfr ville kjre oss for 270 kr takket vi fint nei. I alle de andre landene har vi betalt rundt 30-50kr, s vi tenkte det ville vre det samme i Chile, s vi spurte videre og fikk tilbud om 150kr. Vi endte tilslutt opp med ta flybussen for 30 krfor 2 personer- score! tenkte vi, for bussen kjrte helt til bussterminalen og iflge hostell beskrivelsen skulle den ligge et "steinkast" unna. Da vi kom frem til bussterminalen tenkte vi at istedenfor surre rundt midt p natten kan vi ta taxi, for hostellet ligger sikkert rett rundt hjrnet. S vi tok taxi og takket ja til taximeter (for frste gang p hele turen), for det ville jo bare koste 5-10 kr tenkte vi. Vi kjrte langt om lenge og taximeteret tikket i full fart (unormalt fort), men taxisjfren psto det var pga natt takst, s vi smilte fint og hpet p vre fremme snart. Vi endte opp med kjre i 20 minutter (!!), s det m ha vrt et veeeeldig langt steinkast fra hostellet, og tilfeldigvis stoppet taximeteret p 20.000 pesos (200kr). Taxi sjfren ville ha betalt inne i bilen(vanligvis har vi gtt ut av bilen og hentet bagasjen fr vi har betalt), s vi ga han to 10.000 lapper (100 kr) og plutselig psto han at vi hadde gitt han feil lapp og viste ossto 1000 lapper (10 kr). Jonas var stlsikker p at han hadde gitt rikitg og etter erfaring fra Tyrkia luktet vi et lureri. Vi viste akkurat hva vi hadde i lapper siden vi hadde tatt ut penger p flyplassen, s vi blnektet for at det var feil og taxisjfren gikk over til plan B og psto at detvar "discount", at vi skulle f turen for 18.000 pesosog ikke 20.000 pesos. Bullshit! S vrt frste inntrykk av Chile var at vi ble lurt for 200 kr (pga taximeteret), og enda ville taxisjfren lure oss for 200 kr til!! Den taxituren skulle egentlig ha kostet 40kr..men det mtte selvflgelig skje fr eller senere at vi ble lurt i Sr-Amerika.

Tidlig neste morgen dro vi rett til bussterminalen og tok frste buss til Via del mar, hvor vi skulle mte Charlotte sin venninne Hellen. Via del marer en kjempe koselig strandby 2 timer utenfor Santiago. Vi tilbragte helgen i Via del mar sammen med Hellen :))

Mandag til fredag dro vi til San Alfonso del Mar, hvor verdens STRSTE basseng ligger. Jonas hadde gledet seg hele backpacker turen til dette, og det var ikke uten grunn! San Alfonso del Mar er en resort som ligger i byen Algarrobo. Det er et 1 km langt saltbasseng og er helt fantastisk!Det er s stort at man kan kjre bt og det er egne brygger i vannet.Vi nt late og varme soldager og elsket utsikten fra leiligheten somvi hadde leid. Hellen kom ogs p besk siste natten og vi fikk padlet kayak og hoppet p trampoline som om vi var 12 r igjen. Kjempe gy! Siste dagen dro vi inn i Pyramiden som er et oppvarmet basseng med boblebad og treningssenter. Perfekt avslutning p oppholdet (minus badehetten som var pbudt!).

Fredag var planen egentlig dra til Santiago for ha en dag der fr vi skulle reise videre til Argentina, men vi valgte dra tilbake til Via del mar for vi likte oss s godt der :)) pluss en ekstra dag med Hellen :D

Vi opplevde totalt 3 jordskjelv i lpet av uken i Chile, og den sterkeste var p rundt 6.0 (!!). Alt i alt var det veldig koselig i Chile og vi elsket svmmebassenget! :D (Alle bildene over er fra San Alfonso, vi tok nesten ingen bilder i Via del mar)

C.

Dato.12.03.2014 klokken.16:33 Kategori: Sr-Amerika 2013/14 Kommentarer: 0

Charlotte Skulstad

A Norwegian blogger travelling around the world and writing about all the wonderful experiences.